Over mij


Ik sta nu ruim 20 jaar voor de klas, met veel plezier kan ik zeggen! Ik heb altijd een zwak gehad voor de “zorgleerlingen”: de leerlingen die opvielen met hun gedrag, of juist extra hulp nodig hadden bij het lezen en rekenen. Ik wilde deze kinderen altijd heel graag helpen, maar soms wist ik ook niet hoe: Hebben we wel de juiste middelen op school? Waar haal ik de tijd vandaan? Of erachter komen dat alle extra hulp, zoals veel extra lezen of oefenen met rekenen niet had geholpen. Heel frustrerend was dit soms. Een aantal jaar geleden had ik dan ook het gevoel dat ik wat miste; is dit wat ik nog 20 jaar wil doen of is er meer? 

In diezelfde tijd werd bewegend leren een trend; iets wat ik helemaal fantastisch vind! Daar wilde ik meer van weten; en zo kwam ik bij de opleiding psychomotorische kindercoach terecht. Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat bewegend leren veel meer is dan “even op het plein van woordje naar woordje rennen is”. Bewegend leren is kijken waar kinderen tegenaan lopen, en dan eerst terug naar de basis. Ik leerde veel over reflexintegratie: kijken naar de basisreflexen, welke zijn er nog actief? Ik herkende zo mezelf en mijn eigen kind hierin. Maar ook de kinderen uit mijn klas. Hé hé; eindelijk een oplossing voor de frustraties waar ik tegenaan liep en hoe makkelijk toepasbaar in de klas. 

Mijn jongste zoon liep op school ook tegen dingen aan zoals moeite met spelling, moeite met rekenen, maar ook op sociaal-emotioneel gebied zagen we van alles: jong gedrag, veel huilen en boze buien. Nou weet ik ook dat je eigen kind begeleiden in een traject heel moeilijk is, omdat je daar te dichtbij staat. Dus ben ik met hem naar een coach gegaan die ook met reflexintegratie werkt. En wat een verschil: echt met kleine oefeningen in zo’n korte tijd groeien is super om te zien! Op school gaat het veel beter en zijn boze buien zijn er bijna niet meer!

Hier moest ik meer over weten! Ik heb daarom de cursus reflexintegratie deel 1, 2 & 3 gedaan. Tijdens deze cursus zag ik wat reflexen allemaal met je doen als ze nog “actief” zijn. We moeten het brein (weer) laten weten dat het lichaam bewegingen kan die het eerst (nog) niet kon. En door deze bewegingen aan te leren, door het brein weer te activeren gaat het lezen, rekenen en schrijven ook weer beter. Zitten kinderen weer lekker in hun vel! Door kleine bewegingen kunnen we grote veranderingen bereiken! 

En IK kan jullie daarbij helpen. Wie ben ik dan?

Mijn naam is Natascha van der Star. Ik ben getrouwd en trotse moeder van onze 4 kinderen; Sam (17), Nikki*, en de tweeling Floor en Daan (12). Wij zijn ontzettende levensgenieters; gek op lekker eten en gezelligheid: spelletjes doen met het gezin of vrienden, of bij iemand in de tuin lekker bijkletsen: als we maar van en met elkaar genieten. Naast deze belangrijke dingen in mijn leven vind ik het ook heerlijk om af en toe een wandeling te maken of mezelf op de bank te nestelen voor een goede netflix-serie.